Aug 16, 2012

Iftar bersama FIL

Sepanjang ramadhan 2012 ni, saya dan keluarga tak memilih tempat nak berbuka. Almaklumla, cuma ada tekak saya dan suami jer. Shasha dan sophie kecik lagi..so dorang makan ape yang mommy babah makan except si adik sophie yang selalu bawak bekal bila makan d luar.

Sebut pasal iftar, saya notice term ni dah di gunapakai since 2 tahun lepas. Bunyi highclass, maksudnya sama jek 'berbuka puasa' Tak kisahlah....Majlis iftar ker..majlis berbuka puasa ke..asalkan motifnya kesampaian. Kan kan kan...

Ahad lepas, saya dan family travel all the way dari Shah Alam ke Seremban. (travel laa sangat kan walaupun shah alam dengan seremban tu, 40mins da sampai) utk majis iftar bersama keluarga mertua saya. Adik ipar saya (beeshoo) nak belanja berbuka puasa. Belah suami saya, ada 2 saja adik ipar ...tapi sehingga minggu terakhir ramadhan tahun ni..belum sempat kami berbuka puasa bersama seluruh ahli keluarga. So motifnya kali ini, mengumpulkan anak2, menantu dan cucu2 kesayangan bonda dan atok uban saya tu.

Lokasi saya ke Wadi Ar-Raudhah, Seremban. Dekat saja dengan town...Reservation made for 7 adults and 4 kids. Bagi saya tempat ni biasa2 saja....terletak di lot paling hujung, so space dalam restoran adalah yang asal. Cuma ada kanopi tambahan di sebelah kanan restoran.

1) Variasi makanan
  • memang banyak dan sentiasa ada tambahan. Staff restoran ni tak biarkan tray makanannya kosong. Dari pilihan lauk pauk ikan, ayam, daging sumer ada. En,suami hari itu terpaut dengan gulai kawah daging. Siyesly resepi nogori. Sedap sangat..daging pun lembut. 
  • menu makanan laut pun boleh tahan. Udang pun besar2...dan yang menarik perhatian saya adalah 'Kepah Goreng Manis' . Owh...pak mentua saya agak tipikal dengan selera melayunya. Kepah depan mata. pak mentua saya pandang sepi jer. Kami suakan abah dengan kepah tu..abah makan dan buat muka selamba. Huh...tak minat laa tu. 
  • Pusing2 cari makanan, en suami terjumpa dengan lamb chop di western booth. Sedikit liat tapi kire ok laa kat tekak saya. 
  • Minuman, hmm tak banyak pilihan. Ada air sirap ngan air kosong jer. 
  • Buah-buahan, tak cukup banyak utk menampung permintaan. 
  • Kuih-muih dah jadi cinonet coz dipotong kecil. Try imagine kuih cara yang satu set (melekap tu) telah di potong 4. Bukankah terlalu pelik utk kelihatan sebagai kuih cara. Karipap sebijik pun dah kena potong 2. It's better kalau letak karipap mini dari karipap separuh ..kan kan kan..
  • Saya suka roti bom nya..tapi sempat makan lebihan sape ntah tanpa kuah. Klau dapat makan dengan gukai kari kawah tu sure sedap !!!
  • Ada banyak lagi booth makanan yang tak sempat singgah meja keluarga saya malam tu. Yang saya perasan, ada yong tau foo, rojak, bubur...dan ape lagi ntah..
Pak mentua dan mak mentua saya ni, kali pertama berbuka puasa di luar. Tengok gelagat dorang buat saya geli hati jer. Mak  mentua saya sebuk nk penuhkan meja - almaklum laa pilihan terlalu banyak kan. Pak mentua saya duduk je kat meja tunggu makanan yang mak mentua saya ambilkan. Saya dan beeshoo (adik ipar) sebuk layan hp. Anak saya shasha sebok ngn beeshoo..anak saya sophie sebuk dengan buku cerita. Tapi saya tak jumpe mane en.suami......hahaha.

Kisahnya, saya tak banyak makan malam tu. Sebok melayan sophie...sedikit meragam. Babah shasha dan sophie sempat buat 2nd round makan gulai kawah daging tu sementara tunggu mommy selesaikan maghrib di masjid berhampiran. 


Kenyang perut suke hati *babah shasha n sophie berkorban jadi tukang amik gambar

*********************************************************

For those who looking for iftar session with family, frens, bf/gf pun boleh....boleh laa usha restoran ni. But today is the last day...esok dah tutup nak buat house cleaning plak kot.  

0 comments :