Sep 11, 2012

Mixed Fruit Cupcake

Im looking for the original recipe of my mixed fruit cuppies, but seems cant find it at all. Sorry laa dear....for those yg berkenaan, saya telah mengolah resepi anda mengikut kesesuaian tekak saya. Huhuhu....

Mak dan abah memang sangat gilakan kek buah, dah bertahun mak pencen buat kek. Kesian abah, bilamana saya buat kek atau cuppies abah selalu je tanya "along tak buat kek buah ? " Aduhai, sedih pulak rasa hati saya...terasa macam time tu jugak nk carik butter ngn mixer ngn mixed fruit nk buat kek utk abah. Tapi saya fobia nk bake kek yg besar2. Siyesly !!!! So i prefer cuppies yang mudah dan yang lebih penting, lebih cepat masak. Bila da masak, i cant get myself to wait for that long too cut ..so kalau cuppies boleh terus test the texture whether ok ke tak. Kalau tak OK, as always...saya akan campak ke tong sampah sebelum en.suami nampak. hehe..

To my buddies, who request the recipe. Here u go with my version of 

Mixed Fruit Cupcake. 
200g butter
180g gula kastor (original resepi mention gula pasir )
3 biji telur 
300g tepung naik sendiri (original resepi guna tepung gandum)
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
60ml susu cair (original resepi guna 5 sudu besar susu cair)
250g mixed fruit (rendam dalam air suam)

1) panaskan oven 180'c - prepare cuppies tray ( adunan ni bleh dapat dalam 25-26 cuppies) 
2) rendam mixed fruit - saya belasah dengan air panas nk bagi kembang cepat.
3) pukul butter + gula hingga kembang dan ringan.
4) masukkan telur dan pukul lagi ( one by one )
5) masukkan esen vanilla
6) then masukkan tepung (gaul sebati dengan baking powder + baking soda) selangselikan dengan susu cair
7) sejatkan mixed fruit - then masukkan separuh bahagian ke dalam adunan --> gaul rata.
8) then sudukan dalam papercup 3/4 penuh 
9) lastly taburkan separuh bahagian mixed fruit tu atas adunan cuppies 
10) very final stage - bakar selama 20-25mins. (ikut keperluan lah yer) 

As i can remember, the original way to bake this cuppies much more easier than my version. But thru experience, i have revise few step. End result as below. Walla !!!

Happy baking frens... :)








0 comments :