Aug 5, 2012

Shopping raya @ SOGO and Jalan TAR

Hari Khamis - amik cuti. Ofc mate pun tanya nape tak apply hari Jumaat jer..? Sebab Jumaat ada solat Jumaat, takkan nak hangkut en suami merayau2 dalam SOGO during that pray time. Hish gler...Kalau kat Kelantan, dah kena tangkap dah sebab tak solat Jumaat.

So hari Khamis kami yang permai itu bermula dengan lewat. Jam 2pm baru keluar rumah...jam 3pm baru sampai KL. Sepanjang 1jam perjalanan yang agak santai itu - kami anak beranak bermain2 dengan kamera. Candid gambar anak mommy; sophie yang sampai skang xde rambut. Pakai skaf pun nampak pelik je..pakai baju kurung lagi nampak pelik. huu huuu

Babah pun mengantok je sepanjang jalan. Driving tanpa nikotin.....beginilah jadinya. Si kakak Shasha pula, layan botol susu. Landing baik punye......si adik pula macam biasa, santai2 dengan mommy. (senang nak nenen..)

Alkisahnya, treasure mommy dan babah mencari baju raya si kakak shasha dan si adik sophie. Jalan2 kat jalan TAR mencari tudung mommy, tapi entah kenapa satu pun tak berkenan. Fesyen raya tahun ni banyak jubah saja - yang kembang dah akhirnya akan buat saya tampak lebih gemok dari biasa. Huh...tak nak beli dah jubah cam tu - nyesal  !. So dah kat Jlan TAR dapat rembat baju melayu babah je...quality kain boleh tahan. Kaler = purple. And the best part is MURAH. Yup...murah laa sebab harga yang sama saya bayar 2 tahun lepas for upah jahit saja, This year, jumlah yang sama da dapat kain bj melayu siap jahit lagi. Pergh.. bebaloi-baloi. For those yang carik baju melayu...boleh try usha kat jalan TAR. Di minggu ke2 bulan puasa ni, pilihan masih lagi merambangkan mata. sape lewat, later takde size lagi sakit hati !!

Jln TAR belum sampai tahap sakit kepala. Mungkin sebab saya dan en suami pegi hari khamis kan. So kami boleh heret stroller sophie sambil shasha jalan seiring dengan babahnya. Kalau dah sampai tahap semut hurung gula - rasanya tak nampak dah mane stroller adik, mane kepala shasha. So kami boleh lenggang kangkung sekitar jln TAR. Tak sampai ke jln masjid India pun, langit mendung dah berikan hadiahnya. So kami pun start hayun langkah laju cket ke SOGO.

Di kaki tangga SOGO, perhatian saya terhala pada seorang atok tua ni. Tekun dia menulis tanpa hiraukan orang yang lalu lalang. Saya datang dekat - impressed bila atok ni menulis ayat2 suci dalam keadaan terbalik. Tak paham ..?? !!! Normally kita menulis dan ayat tu akan menghala ke arah kita kan...? But this atok menulis dengan ayat2 itu menghala ke arah kita..bukan dia. Tujuannya - supaya kita dapat membaca apa yang dia tulis. I'm impressed again. Saya teliti kertas kecil yang atok tua ni rujuk - tulisannya sangat cakar ayam tapi atok tua itu menzahirkan semula dalam seni kaligrafi yang cantek. Walaupun hanya sekadar dia atas kertas banting yang atok tu koyakkan kepada helain kecil. Saya tanya atok tu- faham kan dia dengan tulisan itu. Sekadar nak tau, yg atok tua itu bukan seseorang yang menyamar demi meraih simpati kita di bulan yg mulia ni. ALmaklum laa...bulan pose ni kita2 ni manjadi lebih pemurah menghulurkan derma.

Atok kata - dia faham. Dia boleh baca dan menuturkannya dengan jelas dan tepat. Saya bukanlah budak skolah agama, bukan skolah pondok, bukan budak tahfiz tapi bacaan atok itu buat saya yakin yang dia melayu dan islam. Ceritanya, atok minta seorang yang lain menuliskan ayat2 lazim itu di atas kertas kecil. Dan atok akan zahirkan dengan seni kaligrafi tu. Cara atok buat saya terpesona...tika saya duduk bersama atok melayan tulisannya..makin ramai pula yang sama membongkok buat pemerhatian yang sama seperti saya. (eh eh manusia ni..tadi atok ni sorang2 kat sini...xde sorang pun yang amik peduli..elok2 saya lepak ngn atok, ramai pulak yg sama menenggek)

en. suami saya kata - saya bawak tuah. Hehe..ye ker? Saya pun berlalu setelah tinggalkan derma ikhlas bersama atok, dan saya lihat ramai lagi yg berkerumun kat atok tu. Alhamdulillah...murah rezeki atok hari ni. Semoga atok di kurniakan kesihatan yang baik sepanjang Ramadhan ni, insyaAllah kalau saya jalan2 KL lagi...semoga kita akan dpertemukan lagi.

Saya tinggalkan cerita atok. Start shopping dalam KL plak !


(akan bersambung )

0 comments :