Sep 18, 2014

NO SMOKE AFTER MEAL

Its good to know that u got willing  to 'stop'. Benarlah sayang...
SABAR - takkan pernah memadai
ISTIQAMAH - seperti tak pernah tak termaktub dalam kamus diri
USAHA - seperti ia hanya sia-sia

                            ***********************************************

Saya tak pernah merokok...dah tak pernah faham 'craving for smoking'. It's so easy for us to ask them to stop...but do we understand ...do we take concern...do we support during those critical time ?

Saya......tak pernah marah si dia jika merokok. Sebab dari awal perkenalan kami..dia memang perokok. Even schooling time....umur 17tahun...dia dah mula merokok secara rahsia. *most common story for boys yg baru meningkat naik. Hmm..bukan dia saja....malah semua budak lelaki...seantero dunia. So, tak perlu komen apa-apa tentang ni...suami saya dan suami anda....mungkin sama je ceritanya.

Saya melihat perubahan...yes, dia mencuba....dia mencari alternatif.... Yang mahal..yang macam2 perisa...yang juga memberi kesan kepada saya *which that affect me with nasal drip and itchy eyes. OK yg ni saya tak faham.....2nd hand smoker yang mana wasapnya berunsurkan air dan macam2 perisa tu memberi kesan negatif kepada saya.  It doesnt take long time to notice....TAPI saya memilih untuk beredar dan memberikan ruang dia beradaptasi dari tipikal nikotin kepada sumber alternatif.

Saya tak pernah meletakkan target...saya tak pernah mengeluarkan arahan..saya tak pernah mengenakan syarat. I LET HIM TO DECIDE which he tried so hard. Tapi apa yang saya buat....?

Hari ni... secara tak sengaja saya terbaca posting si dia di facebook. Selesai saya membacanya.....2min kemudian post tu telah pun di padam.

SAYA DIAM.

Hanya selepas itu saya perasan....saya faham dengan keadaannya tapi saya tak pernah concern..malah tak pernah  ambil tahu dengan kesukarannya. Saya kata 'cuba' tapi tak pernah follow dengan tindakan usahanya.

I HAVE FAILED TO BE SUPPORTIVE.

Memahami saja tak mencukupi....memberi ruang juga tak memadai. Usaha bukan datang dari seorang....sabar juga bukan dari seorang...istiqamah juga bukan dari seorang. Its take 2 person to complete 1 task.

My husband dearie...if u reading this...

"Its good to know that u got willing to STOP...we will set your target year to FREE FROM NICOTINE. U may continue smoking while dealing your complex paper work, your critical and serious meeting, your teh tarik session....but u may start with VERY 1st action - to stop smoking after every meal. If i need to buy u tones of chewing gum...i will. If i had to buy you.....thousand kilos of fruits...i will. If i had to buy you thousand tubs of ice cream ..i will. We got ice bucket challenge.....Here i challenge you for 'no smoke after meal'.

Plans are on track. Bear with me....and i will bear with your negative effects.

And yr counting years of FREE FROM NICOTINE starts today..... by age of 40, inshaAllah..with GOD will..we will succeed.

May Allah grant you best health during this challenge. Amin "

*REPOST this entry if u accept the challenge


0 comments :