Sep 15, 2009

Tat Nenas

awal petang smalam..sent babah shasha an email. minta tolong belikan jem blueberry kat bakery shop tapi ..huhuhu, hampa harapanku..!! blueberry jem da abis. yg tinggal cuma jem strawberi ngn nenas. since babah da beli coloring purple...mommy nk jugak wat tat kaler pepel. sudah nya, tat nenas mommy kaler pepel. bleh..??!!!

setiap kali raya..sure akan usha tat nenas rumah org. mmg habit aku suke rasa sumer kuih raya kat umah org pastu wat judgement sendirik, sedap ke tak. kalau sedap ulang makan lagi 3,4 ketul...haha. sedap doh makan kuih raya ni. so tahun ni..tahun percubaan aku wat tat nenas. pergh...lepas masuk blog mila, tgk cara2 dia wat jem nenas, rasa cam ada spark jem nenas lak kat dalam jiwa aku. hmm..nk wat jugak. Demi amazing race babah shasha yg pepagi da lari ke tesco carik nenas muda, carik penggelek sumer..pastu demi usaha babah juga yg sanggup masak jem tu sampai kering. aku nekad nk wat tat nenas tahun nie. [by the way, credit to babah yg sanggup berhempas pulas mencarik nenas dan penggelek doh tat nenas ituh. consider ur self been hug and kisses.]

pukul 10pm, baru aku start operasi. itupun lepas tdokan shasha..satgi dia macam baby koala nk melekap jek. gelek punye gelek doh tu..xjadi seperti yg aku harapkan. melekat laa doh tu ngn penggeleknyer. pastu tebal laa..nipis la.. Pendek kata x qualified nk masuk dalam balang kuih raya. so aku selongkar acuan wat semperit..pam satu2 doh2 tuh....then gulung. yeay..!! akhirnya. aku dapat saiz yg sekata dan x messy macam yg canai pakai pgelek tu. tetiba aku terbayang org yg terima tempahan buat tat nih...pergh! camaner korang buat ek...wonder!

Ni resepi tat nenas mommy shasha, bleh amik doh resepi ni. garenti x rugi nyer. (macam bese, credit to hanieliza@fotopages)

60 gm butter
190 gm majerin
70 gm gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla
350 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
Jem Nenas.. boleh dibeli dikedai bahan kueh/kek atau.. 1 biji nenas ] blend dan masak sampai pekat baru + gula 1/2 cawan air ] 1 cawan gula

Bahan Glaze/pengilat
2 kuning telur
2 s/kecil air pewarna kuning

Cara2 nk wat tat nenas ni:
1. Gaulkan butter,majerin dan gula supaya rata.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul sehingga rata.
3. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yg telah diayakkan.
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati.
5. Gunakan acuan Nestar dan pamkan adunan.
6. Kepalkan jem nenas sebesar biji kurma.
7. Letakkanjem nenas diatas adunan dan gulungkan.
8. Masukkan adunan biskut dalam acuan kertas.
9. Sapukan dengan bahan glaze tadi.
10. Bakar dalam oven suhu 180'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 20 minit.

sedang melayan blog ni...ujan pulak pagi ni. ...mata cam ngntok tapi xleh to. bubur shasha x masak lagi. sinki penuh...update facebook jap. pastu chiao!

0 comments :