Apr 5, 2012

Jangan terlalu cepat dewasa

Shasha menangis..sedikit merah pipinya. Mommy menahan rasa sakit, kasihan dan sayang. Anak mommy sayang, kamu mungkin tak tahu....tapi kamu tak patut begitu. Itu babah sayang.....bukan begitu caranya bercakap dengan babah, bukan begitu caranya membentak pada apa yang babah minta shasha buat. Harus kamu faham sayang....bukan sebab babah tak sayang, bukan sebab babah tak suka...tapi babah perlu marah utk didik shasha. Menjaga adab shasha....perlu hormat, perlu tolak ansur.

Mommy melihat airmata kamu menitis laju.....mommy dakap kamu. Erat ! Masih kamu mendayu-dayu menangis. Maafkan babah ye sayang....maafkan mommy juga, kerana kekurangan mommy dalam mendidik kamu...sehingga kamu begitu.

Mommy usap rambut shasha yang panjang, sepenuhnya menutup dahi....masih terlihat matanya yang masih merah dan basah. Mommy susukan sophie, yang dari tadi terpinga-pinga melihat kakak kesayangannya menangis - di marah babah. Sophie yang kecil ini masih tak mengerti apa-apa. Di kuis rambut kakak shasha, tapi shasha hanya diam.

Seketika mommy biarkan shasha di atas katil, sambil mommy terus susukan sophie. Mommy lihat shasha semula..kamu senyap sambil merangkul selimut.....mengalir perlahan airmata kamu. Aduhai....sayu mommy melihat kamu. Mommy memandang babah..minta memeluknya seketika.

Shasha yang masih manja, masih mahu berdukung sama seperti zaman bayinya. Masih mahu di pujuk dan di belai..masih mahu menyusu botol..masih mahu di dodoi sebelum tidurnya. Anak mommy yang manja...kamu semakin dewasa sayang. Bimbang membiarkan kamu dewasa tapi mommy tak upaya menghentikan masa. Kamu akan tetap menjadi bayi di hati mommy dan babah....

Jangan terlalu cepat dewasa...bimbang mommy dan babah terlalu cepat merasa kehilangan kamu.


Salam sayang dari mommy;
05/04/2012

0 comments :