May 8, 2012



Cerita perodua saya..? Tak lain tak bukan kenari silver saya. Beli 8 tahun lepas..dengan slip gaji yang proper. Sebelum ni keje ngn kompeni kecik je..so slip gaji buat sendiri guna excel. Submit kat agent jualbeli kete, dorang pandang ngan mata kecik jer. Huhu...mmg sah sah tak laku slip gaji masa tu. So terpaksa laa pakai skuter setahun.

Dah puas merempit dari seri kembangan ke Keramat, pastu pindah keje Shah Alam pulak. Dapat pulak keje shift abis tgh malam. Sebab banyak sangat keje, penah merempit atas jalan jam 1am. Polis yang buat roadblock kat Tol Air Hitam, Puchong pandang saya atas bawah.....macam x percaya saya baru abis keje dan riding dari Shah Alam. Dalam hati "cepatlaa pakcik, saya da penat dan ngntok ni...nak balik!!"

So abah suggest beli Kenari Auto - masa ni kenari masih lagi baru d pasaran. Saya tak minat langsung! Saya cakap kenari macam lori kecik. So terasa macam kena paksa beli kenari dengan abah..auto plak tu. Tambah lagi 3K dsebabkan auto tranmision tu. Muda lagi..so ikut je laa cakap abah. Nak bawak kenari balik kg, siyesly tak berani. Saya bawa Kancil manual abah dan abah pandu pulang Kenari auto saya. Hahaha......kat umah pun, saya buat tak tau jer...jeling pun tak. Abah jek yang sebuk bukakan plastik yang balut kusyen tu...siap basuh dan lap lagi. Sampai masa saya kena balik umah sewa sebab esoknya dah start keje...saya dah berkira camaner nk bawak kenari ni. Cermin depan mmg giler besar !! Terasa macam satu dunia pun bleh nampak saya yang sedang memandu kat dalam. Haduh..malunya !!!!!

Tapi dah beli, nak tak nak pakai je lah. Paling seronok bila memandu Kenari, tak lagi basah bila hujan, tak lagi berpanas bila siang. Yang paling penting, bibir saya yang berlip glos tak lagi hitam dengan debu-debu jalan raya. Saya tak perlu touch up mekap bila sampai office...Dengan kenari, saya boleh pakai baju kurung ke tempat kerja. Masa ni lah baru orang office perasan yang saya reti pakai baju kurung. Hahaha...

Tahun 2012, kenari baru saja 2 bulan kembali ke tangan saya. Setahun kenari silver saya bertuankan adik lelaki saya. Dia da kawen, kenari silver ni bagi balik pada saya..dia nak bela bini ngan kete drift plak katanya.

Banyak sangat kenangan dengan Kenari silver ni. Dari zaman muda mudi dulu...dengan kenari ni laa saya pegi dating dengan boyfren. Untungnye sebab en boyfren tu dah jadi en suami so boleh lagi imbas kenangan dengan kenari ni bersama. Saya tak pernah hantar kenari pegi service centre...semua en boyfren aka en suami yang settlekan. Kali pertama accident pun saya call en boyfren..so terpaksalah dia datang dari Jelebu ke Shah Alam menguruskan kenari saya ni. Nak call abah, takut kena marah. So far, kenari ni accident 2kali. Sekali d tangan saya..sekali d tangan en suami. Kali ke3 masa dengan adik saya....sampai skang kemek tu tak repair lagi. Hati saya pun kemek sama....bile tengok kenari tu cam dah hilang seri. Sabarlah kenari ye sayang....ada duit lebih nnt saya renew roadtax awak..saya ganti timing belt, air filter, gearbox auto oil, spark plug dan macam2 lagi lah. Nak tukarkan kaler baju awak jugak.....awak nak kaler ape eh??


0 comments :