Oct 28, 2013

Red Velvet Chocolate Chips Cookies

Hujung minggu...ada 2 hari jek
(just wonder ..nape laa seminggu takde 10 hari ke...15 hari ke...in that case, i will have more weekend days instead of 2 days only..sobb sobb sobb)
Ini laa dilema mak-mak yang bekerja....tamat waktu bekerja bergegas ke nursery jemput anak
Then rushing plak ke rumah...instead of rushing i would say follow bontot kete jek..
Sebab shah alam ni..banyak sangat roundabout and traffic light
So kenalaa follow the rules and correct timing nk lintas roundabout tuh.

As i reach home....jam dah pun menunjukkan angka 7. Sometime lebeh lagi.
Shasha always read the long pointer 1st..then the shorter clock pointer
And will always (as usual) digest her clock indicator into the correct time.
"mommy...sekarang dah pukul 6 dengan pukul 7  !! " meaning 7.30pm
(Shasha...in her own translation...cute but pening !!! )

As the days pass by..kain baju makin bertambah dalam bakul laundry.
Saya hanya menjeling manja....
How i wish...ada mesin basuh..mesin sidai...and mesin lipat.
That would ease my life.....definitely !!
Tapi seharusnya saya mencari masa dulu..
Sebabnya..kalau takde masa nak pegang kain tu...camane nk basuh..nk sidai ...nak lipat ??
Alkisahnya di kenit saya Nadaa ni....asik nak berdukung jer
Kalau duduk depan dia..minta kena entertain plak
Nak nyanyi lagu laa..nak pok amai-amai laa...nak main geletek-geletek laa...nak main peek-a-boo laa
Hish budak moolat ni....ingat mommy nk menatang dia jek agaknya
Si kakak yang lagi 2 tu..dah sama-sama terbabit kena layan si adik yang besar perintah ni
Pantang kena tinggal..melalak je laa kejenya....

Back to the main points.....
Since saya terpaksa menerima kenyataan hujung minggu saya sekadar 2 hari saja
Saya sering saja menetapkan hari ape yang saya nak bermalas-malasan
Wello...pls laa
Dah 5 hari bekerja.....5 hari dah saya merajinkan diri
Takkan 1 hari nk rasa malas pun tak boleh..?
Yup...hari malas saya is......hari yang saya tak buat ape2 keje rumah. Hehehe
Hari saya duduk atas sofa..recap recorded series yang saya tak sempat tengok during weekdays
Hari saya bergelak sakan dengan en.suami saya sambil tengok 'Running Man'.
Hari saya bergurau2 dengan jula juli bintang 3 saya tuh.
Ruang tamu bersepah....dengan mainan, dengan buku cerita..dengan tilam kecil..dengan botol susu
Saya buat2 tak nampak je.
Anak-anak saya masih berguling2 depan tv sambil tengok kartun pula
En suami dengan ipad...kadangkala facebook..but most of the time dia sebuk mengkaji hal syiah
Sesekali saya mendengar ratib syiah thru his youtube
Saya : B buat ape tuh....???
En Suami : Ni haa...tengah dengar pasal syiah ni...mengarut laa dorang ni "

(dalam hati....yang penuh taman berbunga cinta ni kembali lega....)

Kita...sebagai isteri ni....wajib rasa suspicious. Well bukan nak tuduh..bukan nak rasa gelisah..bukan nak minta fikir yang bukan2..tapi kita selayaknya menjaga orang2 kesayangan kita. Dia kesayangan anda juga bukan...? *i mean your own husband..not mine

Dia kekasih saya....mane mungkin saya tak ambil peduli dengannya. Walaupun saya cukup tak berkenan dengan rambut panjangnya dulu..tapi saya terima je dengan kelebihan rambut yg dia ada tu. Sekarang...dah berambut pendek, saya seronok. Buat saya jatuh cinta pula hari-hari...plus nak buat kenduri. Hahaha..tak perlu lagi saya nak membebel2 minta si dia mengikat rambutnya yang nyata sama panjang dengan saya. Hehehe...

Dah menyimpang ntah ke mana- lets go back to my main points !!
Hujung minggu yang singkat ni..saya sering saja mencuri-curi masa
Tika tangan dan kudrat en suami saya pergunakan ( untuk babysit jula-juli yg super active tuh)
Saya memasak mengikut selera en suami dan anak-anak
Si babah memanjang jer dengan red velvet
Si kakak shasha ....dengan kek harijadi...
Si adik sophie...sebok nk tolong mommy....buat red velvet babah la, buat kek harijadi kakak laa.
Si kecik nadaa...hanya mampu terkulat2 je since belum boleh consume solid food. Sabar Nadaa ye..sabar !

Well, this weekend....
As the babah favourite....
Saya baking Red Velvet lagi..but this time cookies version with my twisted recipe !
Entah kenapa lately rajin pulak saya twist recipe otai2 blogger.
Tapi tak berani nk upload resipi nnt ke sumpah derhaka. (wakakaka..)

But this cookies version - inspired to this blog.
U may find and take a look at the original version which was taken from other bloggers too.
Credit to kak Shahriah...
Credit to Phong Hong Bakers

AinnLee's Twisted Red Velvet Choc Chip Cookies
- 200g butter
- 100g brown sugar
- 50g castor sugar (I omitted)
- 1 egg
- 1 teaspoon vanilla essence
- 250g flour (I used self raising flour)
- 1 tablespoon milk powder (took Sophie's milk powder - Honey flavour ) 
- 20g cocoa powder
- Salt to taste (I put 1/4 teaspoon)
- 200g chocolate chips (I put 100g only )
- 200g chopped almonds (I omitted this since my kids hates nuts in their cookies)
- 100g raisins (omitted this too coz my love hate raisin so much. Rather than he omit the whole cookies, better i omit this thing 1st...haha)
- 1 teaspoon red food coloring  ( i use Americolor food coloring - few drops will do to get the red blast)
- **2 table spoon nestum 
- **shredded cheese

** my twisted ingredients

Method :
1. Sift flour + milk powder  + cocoa powder + nestum.  Mix well and set aside.
2. Beat butter and sugar until light and fluffy.
3. Add red colouring + vanilla essence + egg.  Mix evenly.
4. Add sifted ingredients and mix until mixture forms a dough.
5. Add the chocolate chips and shredded cheese
5. Spoon cookie batter onto baking trays lined with baking paper.
6. Bake in preheated oven at 170C for 15-20 minutes (I baked at 160C for 20 minutes for a crispy  cookie)


Rated for 5 stars by Sophie.... :)

2 comments :

Jiha said...

perghh 5 star terus...mesti sedap banget ye sophie?

Ainnlee said...

hahaha..anak omak ni. Ape mak dia masak sumer sedap ah...telur letak kicap pun sodap !!!