Nov 11, 2013

Puri Labu - makanan pertama si Nadaa

Nadaa Amani..bintang juli yang bongsu. Sudah fitrahnya yang bongsu itu lebeh manja mentelah lagi tak cukup pun setahun usia jagung. Beberapa hari lagi..baru genap 6 bulan. Yang kecil inilah menjadi perhatian kakak-kakaknya si bintang jula-juli itu. Yang menari-nari...yang melompat-lompat...yang menyanyi-nyanyi depan si adik kecil....dengan harapan si adik akan ketawa. Dan begitulah mereka....gembira bergurau senda. Si kecil saya sehingga meleleh2 air liur melayan aksi kakak-kakaknya.

Ahad lalu....hari pertama..kali pertama Nadaa saya di perkenalkan dengan puri. Untuk entrance kali pertama ni, puri yang mudah saja. Tak perlu tumis..tak perlu minyak zaitun...tak perlu chicken stock.

Syukur, labu yang babah beli hujung minggu lalu....merah..manis...halus. Sedap Nadaa makan. Sampai menangis hanya kerana mommy lambat sesaat !

Gambar takde plak nk tepek kat sini..tak sempat nk snap gara2 sibuk bersilat tangan dengan Nadaa. Bersilang2 tangan mommy menahan tangan Nadaa yang dari tadi sebuk nk pegang sudu..pegang mangkuk makanan..pegang cawan. Sabar sayang !! Mommy suap ni....

Puri Ringkas Labu Manis 

  • Labu manis - di potong kiub besar
  • Susu segar - secukupnya

1) rebus labu hingga empuk dan toskan
2) blend bersama susu segar hingga lumat - tambahkan susu segar mengikut kepekatan yg sesuai
3) Dah siap...mari suap makan!!

0 comments :