Apr 16, 2014

Kari Kambing

Pergh...entry  macam blog masakan pula rasanya. Anyway, sabtu lepas adalah percubaan pertama saya memasak kari kambing. Mula memasak tengahari tapi dapat makan dah pukul 5.00 petang. Ahaks...giler lama saya masak kari kambing tu sebab tunggu daging dan kentang empuk sepenuhnya. *this time baru terasa 'pressure cooker' sangat-sangat d perlukan.

Dont ask my recipe coz i dont have one ! Tapi saya godek buku resepi chef fav saya ; Hanieliza. Honestly, saya tak suka kari kambing sebab benci bau hamis kambing. Salahkan kari kambing yg pertama mak abah perkenalkan pada saya masa kecik-kecik dulu. Saya komen..kari tu bau kambing ! Seriously..saya tak pernah makan kari kambing sehinggalah saya berkahwin dan punya anak, kami buat kenduri aqiqah Shasha. Dan nak tak nak saya kunyah juga kari kambing di kenduri aqiqah Shasha tu. Ajaibnya..sedap plak kari kambing...mungkin sebab mak yang masak. Since that, new rules apply - saya makan kari kambing jika mak saya yang masak. *huh mengada-ngadanya.

Nak makan kari kambing, kena balik kg tapi kami amat jarang balik kg. Hehe...ongkos sumer nya meningkat tapi Shah Alam dengan Jelebu, N9 tak laa jauh sangat. Again, mengada-ngadah jek lebih. Then saya dan suami sering makan kari kambing kat kedai mamak. Yang pastinya mahal !. Sepinggan kecik = RM5 yg berat dengan tulang, daging ada laa yg terkulai sipi-sipi kat tulang tu. Sedih..but this is the true story ..kisah makan minum di bandar besar. Nothing cheap here....

Setelah keluhan demi keluhan....bayar mahal tapi dapat makan ciput jek. Akhirnya hujung minggu lalu saya pula yang mengada-ngada nak masak kari kambing. My husband was the happiest man on that day ! Bangun awal dan bersiap-siap pegi Mydin beli daging kambing. We just grab the frozen meat. Kalau tak jadi, kurang cket rasa terkilan. *huhuhuhu

Di pendekkan cerita...walla !! Kari kambing saya menjadi lah. Serious !! Tapi tak jumpa pulak resepi that publish on internet. Laterlah saya snapshot resepi dari buku tu...Sekian.

0 comments :