Feb 14, 2013

Hey, i love my husband ! I bet u too..

Cerita mak, marriage is like gambling. Chewah...mak cakap omputih ?? Mak sekolah omputih ..so sesekali layan laa cakap omputih dengan mak. Abah sekolah melayu..selalu je kalah ngn mak. Tapi sekolah melayu pun ok ape. Kalau cakap dengan abah, mesti dengan nahu yang betul...selalu jek kena bebel dengan abah bila kami adik beradik guna slanga muda-mudi. Abah....cakap ikut kamus. Serious !!!

Berbalik pada cerita asal, perkahwinan adalah penyatuan dua hati. Yang bercinta..bukan hanya dalam erti kasih sayang tapi juga mengenal hati budi, saling melengkapi. Orang selalu kata, orang yang baik hanya utk orang yang baik. (does it means org jahat akan bertemu jodoh dengn orang yang jahat juga ? ) wallahualam. Jelasnya, perkenalan setahun dua bahkan 10 tahun sekalipun tak mungkin menemukan kita dengan warna sebenar pasangan kita. Dengan perkahwinan laa, kite kenal siapa dia. Apa kegemarannya, apa yang menjadi kebenciannya.

Kalau kita api, biarlah si dia airnya. Tapi bila masa dia menjadi apinya...janganlah kita menjadi minyak menambah marak dalam bara sesuatu isu. Saya belajar banyak dari pengalaman orang2 tua....dari pengamatan saya sendiri. Dah suami saya selalu memberi pandangan dari sudut fikirannya. Kami muda..yup, kami muda. Tapi pengalaman mematangkan kami.

Usia perkahwinan yang mencecah 34tahun tak cukup mematangkan hati dan fikiran seorang WANITA. Satu masa yang cukup lama. Saya berfikir..kenapa begitu..? Bukankah dia seharusnya lebih tau ? Saya pelik tapi saya tak berupaya memberikan apa juga nasihat. Coz i'm still consider young, just 6 years in marriage life.

6 tahun yang penuh warna warni...penuh dugaan, penuh cabaran tapi sering saja di selang seli dengan kasih sayang...kecintaan antara kami. Di hiasi pula dengan pari-pari taman kami. Biar lara hati setinggi langit pun, saya memilih berdiam diri. Menghisab diri sendiri....meratap sembah pada Allah, bantulah pulihkan hubungan itu. Menerima takdir, qada' dan qadar adalah wajib....jika itu ketentuan Allah. Pasrah pula satu hal yang lain. Jika sesuatu perkara merumitkan keadaan, janganlah berpasrah sahaja tanpa berusaha untuk memulihkannya.

Tak berdosa kalau kita mengalah...tak salah pun beralah. Kita kalah di satu sudut, tapi kita bakal menang dalam semua keadaaan kelak.

Hey, i love my husband ! I bet u too..

Jangan fikir lelaki gagah yang kita lihat setiap hari tu tak pernah lemah. Dia juga manusia....kalau kita nak di belai nak di manja, Huh...dia pun macam tu juga. Tetapi, bila usia perkahwinan menginjak setahun..dah ada anak....kemesraan, kemanjaan terasing jauh dari kehidupan suami isteri. Setiap hari bekerja, weekend meluang masa demi anak-anak...dan mengulang rutin yang sama. Tak nampak masa yang kita sisihkan istimewa buat si dia. Yang saya baca, dia juga nak di manja-manja (macam anak-anak kita tu)

Alahai...abang besar, camane saya nk timang awak tinggi-tinggi macam saya timang Sophie. Macamana saya nk pujuk awak dengan lolipop macam saya pujuk Shasha sedangkan awak boleh beli lebih dari sejuta lolipop dalam dunia. Tapi awak tau saya sayang awak kan... ?

Cinta sukar di ucap...bahkan kekok nak di ungkap dalam perbuatan. Susunlah langkah sebaiknya....satu dua tiga. Saya selalu fikirkan dia sebagai kekasih saya,.....teman lelaki masa bujang dulu. Kita nk tunjuk yang baik-baik saja, nak layan dia pun lemah lembut jer. Jalan pimpin tangan, minum dari straw yang sama...suka berkongsi makanan.

My baby dearie....nak tak awak kembali menjadi kekasih saya ? Aiseh, tetiba rindu !!!!



0 comments :