Feb 26, 2013

Mengapa perlu bersedih

Mari mulakan hari dengan Bismillah - semoga hari ni jadi lebih baik buat saya dan pari-pari taman saya. Seperti Shasha Bell saya....dia bangun awal hari ni. Dia senyum dan bangun sendiri. Pintanya awal pagi ni saya tunaikan seperti biasa - utk menonton kartun.

Saya bersiap2 seperti biasa, pening kepala semalam masih bersisa...sakit belakang pun dah mula terasa. Tapi saya ok je melayan Sophie yang manja tu...pantang saya bergerak sikit, mulalah minta di dukung. Si kecil saya yang di dalam sana pun dah pandai buat laku - rasanya baby 'N' buat aksi gimrama dalam air amnion tu yer? Sesekali saya tersentak dan memberi ruang...agaknya tak cukup ruang buat baby 'N nak buat kuak lentang.

Cerita saya tentang Shasha, sejak Khamis lepas (21 Feb), shasha tak lagi menangis di depan pintu sekolah. As a mommy, dah tentulah saya gembira - dan hari ni (26 Feb), saya bertambah gembira lagi  bila dia bangun sendiri menyambut tangan saya utk ke bilik mandi. Masha Allah, sukanya hati saya melihat shasha yang positif macam ni.

Bagi orang lain, ini hanya perkara kecil tapi bagi saya yang bergelumang dengan tangis shasha setiap pagi dari Isnin - Jumaat adalah menjerihkan. Lebih2 lagi bila saya sendirian...syukur, Allah permudahkan lagi urusan saya d saat saya perlu kuat diri demi diri sendiri pula. (Engkau Maha Memahami ya Allah - terima kasih !)

Semalam, tika saya duduk dengan fikiran kosong..pari-pari yang kecil tetiba terkedek-kedek datang kepada saya sambil mumbling "mamaa....mamaaa...mamaaaa". hehe...sophie panggil saya 'mama'. Dah puas ajar panggil mommy tapi dia masih kecil utk menyebut 2 suku kata yang berbeza bunyi. Pinta nya yang mudah utk saya fahami "nak tutu". (= nak susu)

Huh...?? Sophie saya yang 1thn 5 bulan mula menuturkan ayat pertama. Yes, ayat pertama !!!!! kepada saya. Again, saya gembira melihat pari-pari saya yang cukup menyenangkan hati saya. Allah berikan kita kegembiraan lain demi menutup satu hal kesedihan lain.

Mengapa perlu bersedih kalau ia hanya perkara yang sia-sia ? Hari ni saya belajar sesuatu - rindu cinta dan kasih sayang hanya akan melemaskan seseorang.

Mengapa perlu bersedih ? Hidup adalah pilihan...dan saya pilih utk kekal gembira dengan pari-pari saya. Saya mulakan hari dengan bismillah, adapun titik airmata yang jatuh hanya kerana satu perkara yang sia-sia......saya masih meletakkan ia dalam satu sudut hati saya. kini saya faham, mengapa pilihan tak selari dengan apa yang di kehendaki.




0 comments :