Jun 25, 2013

Kunci

Pesan babah selalu - kunci gril. Kunci gril !!

                       *********************************************************

Petang yang aman itu, cuma ada saya dan puteri kedua dan ketiga. Nadaa lena dalam rockernya seperti biasa cuma kini dah pandai demand, minta di dodoi sentiasa. Berhenti sekejap mulalah ehek sana sini. Saya asyik dengan AFC, xde keje lain..asik tengok orang masak je. Lepas tu berangan sendiri nak masak itu ini tapi hakikatnya malam nanti nasi goreng ala carte juga yg terhidang atas meja. Hehehe...

Berbalik pada cerita utama, sedang saya bersantai depan tv...terdengar gate rumah saya seperti di buka. Amat pasti itu gate rumah saya..tetapi slow motion. Sophie menjengah ke pintu...matanya terpaku kepada sesuatu. Saya tanya....'siapa' tapi sophie hanya diam membisu. Matanya masih terpaku kepada sesuatu.

*ketika itu petang...jam baru pukul 5. Masih ada mentari....terik di luar sana. Mana ada hantu...!!

Tiba-tiba sophie berlari ke arah saya, dan saya lihat satu nenek tua - keturunan india tercegat di pintu rumah saya.. Dia pandang saya...tepat pada mata. *saya dah panik....

Nenek india itu terus menarik pintu gril ..dengan usaha untuk masuk. *thank God, gril pintu tu berkunci. Saya jerkah dia...."mau ape....keluar sekarang!!!!!"  Dia pandang saya lagi...saya dah mula berdiri. Dalam hati...nasib baik kau tua...dan duduk antara gril yg berkunci ni..kalau tak...mmg dah kena leban ngan helmet.

Nenek india tu terus berlalu pergi - langkah nye perlahan. Menyarung selipar lusuh...menutup semula gate rumah dan berlalu pergi. Dada yang berombak tadi kembali reda....saya tengok sophie. Dia masih senyap dengan puting botol susu masih terkemam di mulut. Nadaa - masih lena, tak terkesan apa-apa.

Lama saya berdiri di gril pintu yang berkunci tu.....NASIB BAIK



                                                   ****************************

Malam tu....babah nampak nenek india tu berjalan kaki depan rumah. Saya ceritakan pada babah - dia adalah nenek india yg sama ..jerkah saya depan pintu. Babah soal siasat nenek india tu...

saya takda rumah..mane-mane pun boleh duduk. *itu ayat dia...
Tapi itu rumah..anak saya ada dalam....*ni ayat seram !!

Lepas bicara panjang dan sedikit garang, nenek tu berjanji takkan datang rumah kami lagi. *harap-harap dia faham apa yang dia janjikan.


2 comments :

Jiha said...

ayooooo...serammmmm

Ainnlee said...

lebih rela seram nampak hantu dari seram manusia cam ni...huhuhuuuu