Jun 4, 2014

Playdoh

Ini kisah jula-juli saya....for their entire life...saya tak pernah perkenalkan dengan tanah liat, plasticine..playdoh atau apa-apa yang seumpamanya. But zaman serba maju ni...cukup bagi ipad sekeping, broadband line yang babah bayar plus dengan apps Youtube....shasha dan sophie dah mula request something that was never within her scope. Discover thru internet..thru Youtube.

Bangga...? Mungkin ya....mungkin juga...suatu masa lain kite jadi seram kerana dengan maklumat tanpa had, sekadar tekan2 di hujung jari dah boleh menghubungkan anda ke mana saja.

This is what happen !!

Saya cuma membiarkan request itu expired tanpa mempedulikan apa-apa. Cuma yg buat saya terkesan bila shasha mula bermain dengan gumpalan kecil yg berwarna hijau. I thought it was Plasticine that she bring home from her school. Kesian sangat....gumpalan kecil yang sangat kecil berbanding fish ball...lagi kecil dari guli. Seriously kecil....mungkin saja sama saiz dengan kacang hijau. Saya biarkan shasha bermain dengan plasticine hijau yg kecil tu..sambil saya sibuk menguruskan si Nadaa.

One fine day.......

Saya mula sibuk mengemas dari awal pagi..its weekend and the girls still stuck up with their blanket. (We living in Shah Alam, and living with air-cond in our bedroom is a must. Huhu...awal pagi, memang sejuk dengan suhu air-cond 16'c. Kalau kat korea...dah boleh kena demam selsema...tapi anak2 saya..biasa2 je. Tido tak pakai selimut pun takpe....) Saya kutip gumpalan hijau yg melekat di meja mainan shasha. Shocked !! its not plasticine..its not playdoh...its 'tack it'. Sejenis pelekat kat wall board..atau kat dinding.

Meruntun sedih hati saya..bilamana shasha bercerita..kat skolah mana ada playdoh. Teacher tak bagi main pun. Then she found the adhesive thingy that seems to be her playdoh. She with her group of girl friends playing with the green adhesive secretly.  Urgh....jantung saya rasa tertikam.

That nite, i ask mr google help...went to youtube....search for homemade playdoh. And its work!!! Resepi yang mudah sangat...2nd round we made it, babah shasha go to the extreme recipe by adding vanilla essence. Melampau tau...habis mommy nyer vanilla essence stok untuk buat cupcake.

Ini hasil 2 beradik ni main playdoh. 






3 comments :

taricaklempong said...

gembira melihat mereka gembira adalah nikmat yang tak terkata...

Jiha said...

share ler resepinya..leh gak bg budak2 ni main..yg commercial punya sgt ler annoying..melekat2 sana sini lps tu susah tanggal..and oily bila pegang..iskk tak suka..

Ainnlee said...

Jiha...nah aku tepek resepi kat sini :
4 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan garam (tkejut..? haah..aku pun sama....byk btul letak garam. So sila beli 1 pack extra utk buat playdoh ni...hik hik)
2 sudu besar minyak
1 cawan air
perwarna makanan

http://www.youtube.com/watch?v=C2ytbSa3mPg