Jun 4, 2012

Selepas 5 tahun

Kali pertama dating...masa form 5...beberapa bulan sebelum SPM. Selepas tu ada banyak lagi siri-siri dating yang berlanjutan sehingga 2006. Dan 2007, saya akhiri dating tu dengan ikatan perkahwinan pada tarikh yang sama waktu kali pertama kami dating......

5 tahun berlalu,  saya kini  ada shasha dan sophie, yang menjadi lagu dan bunga2 mengiringi perjalanan hidup kami lewat 5 tahun ni. Yes, i'm happy... di kurniakan anak-anak perempuan yang manis, comel dan keletah (sori, mak mane yang tak puji anak sendiri kan..?) yang buatkan saya senyum dan ketawa. Malah buat saya menangis dengan permintaan dan perangai mereka berdua ni. Kecil lagi tapi demand tinggi. Saya yang garang been balance dengan suami yg sedikit tenang. Tapi bila si dia marah, si kecil saya shasha and sophie menjadi semakin kecil dan rapat dalam dakapan saya. Mommy marah hari2 pun takpe...tak takut langsung yer. Babah marah sikit je dah mencurah2 airmata jatuh ke pipi.


Wonderful 5 years with the husband that u love, with the girls that u always want....completed the life. Haish...saya happy. Dah kawen..dah ada suami ada anak. So nak ape lagi kan...? Saya masih bekerja seperti biasa....dan masih buat online shopping dari wang saku sendiri. Tapi visible shopping defenitely dari wallet husband. waaa..suka suka suka !! But one thing that i missed most from my husband is time spending together with him . Tak dapat di nafikan, kesibukan dengan kerja dan anak2 membuatkan kami sedikit lari dari kemesraan seperti zaman berdua dulu. Weekdays sibuk dengan kerja...balik umah pula da hampir lewat senja. Terkejar2 nak menyiapkan dinner, menyiapkan anak2 utk makan malam...utk babahnya juga. Masa menonton tv...ya, kami menonton movie yang sama tapi hp sesekali berbunyi. Si suami sibuk membalas sms ttg miting, tentang discussion utk esok hari. Dan saya sibuk melayan si kecil dengan botol susunya.

Malam makin larut, saya masih lengkap berpakaian seperti di tempat kerja siang tadi, bezanya tidak lagi bertudung. Masih saya sibuk dengan kain baju dan mesin basuh serta pinggan mangkuk. Kami berbagi tugas...selalunya babah sebuk bergurau dengan si kakak shasha dan si kecil sophie. Sebelum si kecil sophie saya tu menangis....eloklaa saya bergegas menyiapkan kerja2 saya segera.

Penat.? Tipulah kalau saya kata saya tak penat. Tapi saya takde pembantu...dan tak minat pun nak cari pembantu. So saya rela hati buat sumer kerja2 tu sendirian. Sesekali si suami membantu membasuh pinggan..itu pun umpana orang bunian yang datang senyap2 di tengah malam dan buat kerja dengan perlahan. **tanpa bunyi.

Si dia tau saya tak suka dia berjaga sampai 2,3 pagi semata2 nak bantu saya siapkan kerja2 rumah tu. Lately, what the most thing happen...si dia berpura2 tidur utk 1 jam yang pertama. Bila dia dah pastikan saya tdur dengan lena....dia akan bangun dan bantu saya sudahkan pinggan mangkuk yang berlambak di sinki. Biasanya penuh dengan balang processor....dan bekas2 kecil - sebab saya sebuk memasak bubur utk sophie pada malam hari.

Bagi orang lain, ini mungkin hanya perkara kecil..remeh, tak seberapa pun. But for me, when yr husband acting like pencuri buat kerja senyap2 dalam rumah....saya mula rasa pelik, tapi waktu yang sama saya berterima kasih padanya kerana ringankan beban saya. Terima kasih kerana ambil berat tentang saya dan kerja2 saya di rumah. But still i'm wondering.

Kebetulan saya dan suami berkongsi access ke youtube. Secara tak sengaja saya melihat history youtube nya. Semuanya dari ceramah ustaz Azhar Idrus. Ada tajuk2 yang menarik minat saya...dan saya spent 5-10mins saya di pejabat melayan koleksi youtube uztaz Azhar Idrus. Ada yang terkesan di hati....dan saya akui. Kadangkala kite leka dan terlupa siapa kita dan siapa dia. Si dia kadangkala umpama housemate saja...jumpe di rumah malam hari dan esoknya membawa haluan masing2 ke tempat kerja. Saya berfikir seketika....tiada yang istimewa tentang kami berdua. Yang lebihnya kami bercakaran setiap awal bulan tentang utility bills. Hahaha.....my husband perlu di ingatkan banyak kali tentang pembayaran utility bills. jika tidak dia akan lupa and end up kami dapat surat kuning, tak pun surat merah tu. Nasib baik lah Selangor bagi bekalan air percuma utk pengguna minima macam saya dan keluarga..kalau tak sure kena bayar bil air jugak sebab my girl shasha suka sangat main air. Suruh dia bersiram bawah shower head tu 4-5 jam pun takpe.

So, 1 Jun lalu saya buat temujanji dengan husband. Tahun2 sebelum ni saya dan husband selalu je failed coz tak sampai hati meninggalkan anak dengan babysitter utk lari dari rutin pejabat. Tapi kali ni saya nekad. Hidup perlu ada perubahan...begitu juga perkahwinan. Ajakan saya berjawab....sedang saya sendiri tak pasti tapi husband saya sedikit teruja. Kami bermula agak lewat...dah jam 2 petang pun. Destinasi kami... ? Sunway Piramid.

Owh.....sumer dah lain. Carik TGV pun boleh salah wing. Dah beli tket wayang..kami makan bersama...macam biasa, air minuman saya selalu jer jadi sasaran si husband. Walaupun dia ada minuman sendiri tapi tak pernah cukup. dah selesai makan sempat cuci mata...tapi hati2 masing2 tak pernah lupa kat shasha dan sophie. Nampak playground, nampak music car, nampak pop corn..nampak starbuck..sumernya buat kami teringat kat anak-anak. Haiseh......mulut tetap ringan...."kalau shasha ada ni..mesti dia suka". Dan saya...? rinduuuuuuuuuu sangat kat sophie. Jalan2 tengok buku.....terasa lain bila tangan saya tidak mendukung sophie....tak pun memimpin sophie. Tak pula suara saya yang sedikit tinggi memanggil nama shasha yang suka sangat berlari2 dan menghilangkan diri dalam sibuk orang ramai. Tak biasa....tapi kami biasakan jugak.

So kami layan wayang cter MIB 3....iMAX 3D. Duduk berdua pun dah rasa canggung.....teringat zaman dating dulu.....lain benar perasaannya. But still saya enjoy movie tu ....1st timer macam saya layan 3D memang lawak. Siap elak2 kepala kiri kanan takut kena langgar dengan serpihan bom. Ikan gergasi yang mendarat depan mata buat saya tersandar tegak di kerusi. Hak hak....lepas tu, buat macam biasa. Satgi orang notice saya yang buat lawak ni...malu jek.

Dah selesai tgk wayang..husband saya tanya lagi...."bila date seterusnya..?" ngeh ngeh ngeh....teruja nk dating dengan saya ke teruja nak tengok wayang jer ? Ceh......saya cepat2 beredar, nak cepat balik jumpa shasha dan sophie. Kalau dulu kami bujang berdating...selagi takde sape suruh balik...mmg kami taknak balik. Nak berkepit je... hahahah. Saya je ke cam tu.? Eleh...korang yang baca ni pun sama kan... kalau boleh nk pegang je tangan boyfren kite tu..xnak lepas sesaat pun. Kalau boleh makan pun nk satu pinggan ....minum dari satu straw. Baru loving...hik hik. But now...saya dan husband nk cepat balik sebab nk jumpa anak-anak.

Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...kami lupa level mana kami park kereta. Lepas satu level ke satu level kami buat treasure hunt mencarik kereta. Saya cakap dengan husband...."best kan dating kita hari ni, lepas tgk wayang buat treasure hunt plak. Saya nak nangis sedih...tapi nk gelak pun ada. Si husband pun rileks je...tak marah2 tapi dia senyum je sambil lenggang kangkung kaki dengan selipar kuning dia tu.. berjalan ke lif dan tekan level seterusnya. Treasure hunt kami berterusan selama sejam...sampai lah saya sedikit frustrated..dan minta tolong Allah bantu temukan saya dengan kereta kami tu. Saya nak balik.....nak balik nak balik nak balik.

At last..jumpe jugak kereta kami selepas sejam 15minit pencarian. Masuk je kete terus ketawa. Memang best cter hari ni kan..So kami pun teruskan dating kami dalam traffic jam dari sunway pyramid ke shah alam. Hik hik....

Ambil shasha dan sophie dari rumah bbsitter jam 8.15malam. Rasa kesian dengan shasha yang sedikit gusar menunggu mommy dan babah datang jemput. Si adik sophie ok je... Saya ?? Lega dapat jemput anak2 saya....seronok spending the hours dengan si husband. Tgh malam....kami berempat dalam kereta - balik kg !

0 comments :