Jun 7, 2012

Shasha

This time bout shasha - menjemput shasha serta adik sophie adalah perkara yang paling seronok saya buat setelah penat bekerja. Huh..penat laa sangat sedangkan duduk dalam pejabat yang berhawa dingin. Duduk depan lappy sambil jari jemari saya yang mulus ni (ahaks !!!) sebuk menaip huruf-huruf membina ayat yang panjang. Sesekali saya tekan button 'delete' dengan lama. Kadangkala ayat english saya jadi tak menarik...tukar arrangement plak.

oh lupa...nak cerita pasal shasha. Shasha baik-baik saja. Bila jemput shasha dari rumah babysitter, shasha dah mandi dan berganti dengan baju tidur. Rambutnya dah di sikat rapi tapi ada satu hal yang selalu je jadik punca  saya start membebel (part ni mmg para mommy terrer abis, xde mommy dalam dunia yang takkan membebel melainkan mommy tu memang orang kurang upaya ) bila rambut shasha yang panjang tu  di ikat dengan rubber band. Aduhai..mommy belikan shasha getah rambut yang cantik...siap warna warni lagi...tetap jugak babysitter tu pakai rubber band. Saya tak bising2.....selalunya mata saya melirik tajam pada rambut shasha dan rubber band tu. Geram !!


Si kecik saya sophie pula di lahirkan memang kurang rambut..so tak risau sangat pasal rambut si kecik tu. Sikat atau tak sikat sama je. Tak payah susah-susah nk beli getah pengikat rambut, yang selalu kena ganti adalah baju hariannya. Mommy belikan baju siang utk bayi 12bulan sayangku....pakai skang pun muat2 je. So sophie si kecik saya ni selalu pakai gaun. Itu pun jiran sebelah boleh tanya...baby laki ke pompuan..? Hek eleh !!!!

Shasha yang keletah ni tersangat laa manja. Dah makin besar...kurang makan nasi tapi sangat suka makan burger mcD - Double Cheese Burger hokeh ! Then sangat banyak minum susu. Menginjak ke usia 4tahun ni, shasha masih lagi mengelek botol susu. Not sure whether i should starting to worry or should i just let it be. Cousin shasha yang baru berusia 2tahun dah pun bercerai botol susu. Tapi tak pernah plak nampak dia minum susu dengan drinking cup. Takkan bercerai minum susu jugak ! Ish tak kan lah....susu formula for toddler like shasha available till their 6 years old kan. At least tak nak makan nasi, bleh cover dengan minum susu. Macam babah shasha yg sangat concern ttg anaknye yg satu itu - shasha. Sejak shasha berusia 6bulan dalam susunya akan ada cerelac gandum +madu yang babah goncang skali dalam susu formulanya. Sehingga ke hari ini...shasha masih dengan resepi yang sama. Hasilnya, shasha tetap aktif bertenaga menjerit, melompat, berlari-lari, menari berjoget, membebel dan sekali sekali menyanyi kecil lagu-lagu kartun. Shasha susah nak tdo petang...melainkan mommy dan adik sophie dah tdo..so dia pun memaksa diri sendiri utk tdo sama. If not - she rather to watch tv. Lagi dia suka sebab mommy takkan kacau dengan permintaan nak tengok cerita korea 'rooftop prince' lah, 'fashion king' lah, star king la....running man lah. Huh..sumer korea lah. Tinggal lagi mommy tak tengok berita korea jek, itu pun sebab takde subtitle. Ngeeeeeee

Semalam, shasha jadi gagap pulak. Seriously !! Ayat shasha biasanya akan bermula dengan namanya sendiri..so dia repeat 'sha' till 5times sambil mata pejam-pejam. Eh shasha ni, kenapa macam ni ? Saya jerkah shasha dengan harapan dia akan bercakap dengan lancar, sebab petua orang tua-tua ; kalau anak yg gagap tu...sergah dia supaya sumer perkataan dan ayat yg terkumpul dalam kepala otak dia tu keluar terus. Ada pula petua suruh lempang mulut anak tu. Errr....saya tak sampai hati lah nk lempang mulut anak saya si shasha tu. Kesian pulak rasanya...so sepanjang malam, begitulah shasha. Gagap yang tiba-tiba... hmmmmmmm.

Saya dan husband bersantai di ruang tamu - sambil melayan si kecik sophie yang baru pandai pok amai2 saya tanyakan shasha di rumah babysitter ada makan nasi tak..? Shasha jawab ada. Shasha ada tengok kartun tak..? Shasha jawab takde. Saya dan husband berpandangan. Babah shasha tanya lagi whether shasha ada tengok tv tak...? Shasha da mula bosan..tapi masih menjawab "tak deeeeeeeeeeee". Then mommy tanya pulak..."shasha buat ape kat umah nenek ? (panggilan utk bbsitter tu). "shasha bantal !! " Saya tanya shasha main dengan bantal je ? "Taaaak, shasha bantal shasha boom boom jer !! "

Inilah anak saya....ayatnya tak pernah ada penghubung. Subjek dan predikat tak tentu arah. Kesiannya shasha, no wonder sampai saja di rumah lewat senja, shasha mendayu-dayu merayu pada babahnya nak tengok kartun channel 613. Ralit shasha menonton...tak hirau adik,mommy atau babah lagi. Bergenang airmata saya....shasha saya tentu bosan. Tiada kawan, tiada pula kartun sebagai hiburan selama hampir 10jam shasha di rumah babysitter tu.

My babysitter tu pun satu...tau laa tv tu kat tingkat atas, tapi shasha tak boleh tumpang tengok tv ker? Takut bil letrik naik ek..? Takut shasha saya rosakkan barang2 yg ada kat tingkat atas tu ek..? Argh....dah macam2 andaian dalam kepala otak saya ni. Saya nak anak saya gembira bila saya tinggalkan dia tanpa saya dan babah nya. Tapi anak saya terhukum bosan .

Now i know what should i buy for shasha's birthday present. Tv LCD..? Eh tak lah..xkan nak bagi tv...nk letak kat umah babysitter tu nak pakai letrik jugak kot. ipad..? Tablet..? Android..? Nanti mommy ngan babah cari sesuatu utk shasha k. For the time being, mommy bekalkan shasha dengan buku cerita, buku mewarna dan krayon. Nak bagi laptop dengan modem, shasha tak pandai nak godek pun. Sabar ye sayang...

Shasha doa babah berjaya ...kaya !! Lepas tu mommy boleh hantar surat resign...then mommy boleh jaga shasha n sophie kat rumah k. Lepas tu mommy boleh bawak shasha n sophie jumpa kawan2 mommy yang sedang membaca ni..(i know u're smiling frens...) Hehehe..Lepak kat mcD sambil makan double cheese burger. Wallaaaa...

0 comments :