Jul 9, 2012

Hoore hoore....saya ada 2 anak perempuan !!

Kesibukan hari2 bekerja dengan urusan kerja...malamnya menguruskan hal anak2, hal suami, urusan rumah dengan makan dan pakainya, dengan kebersihan rumah..buat saya tak betah duduk diam. Brain exhausted - perkara ini sering saya buat saya terlentok d sofa...terlena tanpa sengaja. Sering saja saya mengelak dari tidur d awal malam..bimbang tentang anak kecil saya sophie yang belum makan malam lagi.....anak saya shasha leka menonton kartun takkan pernah rasa lapar hanya jika di tanya.

Namun lewat petang jumaat lalu.saya tewas juga. Hampir 2 jam berlalu..dan saya terjaga bila babah shasha dan sophie kejutkan saya. Saya pantas bangun, mencari sophie....malam hampir larut...tapi anak kecil saya dah siap mandi. Kata babah, sophie dah siap makan..lepas makan tadi siap buat keje lebih masa pula. So babah da mandikan...da siap pakai baju..wangi ! Anaks saya shasha masih setia depan tv....menonton magika. Asyik benar dia menyanyi kecil....aauww auuwww auuwww - sound effect dari lagu nenek kebayan.


Cerita babah shasha dan sophie - anak2 saya gamat bergurau. Bergolek-golek di lantai sambil menjerit dan menangis. Tapi saya ...? Lena tanpa terganggu walau sedikit pun.  So malam saya yang bermula sangat lewat itu dserikan dengan filem hoore hoore !! Terkesan dengan lawak dan kesedihan...airmata saya tumpah dengan senangnya. Haish..macam biasa, jiwa sentimental macam saya..kalau tak bertakung airmata memang tak sah.


Terleka dengan lagu2 arwah sudirman..lama sungguh tak humming lagu Pelangi Petang. Dalam filem Hoore Hoore....terasa enak pulak menjadi halwa telinga. Bahkan semua lagu2 dalam filem ni has been updated with new music arrangement n i just love the way akim sing it plus the new comer...bam bam itu !


Untung lah menjadi orang lawa.bertuah lah dkurniakan dengan kecantikan tanpa cacat cela, sedap pula mata memandang. Tapi satu perkara yang sering menjadi jengkel nak layan orang yang cantik bilamana mereka ni sering saja terlebih dos konfiden. Yup....u thought u're so beautiful so people will hear u, pay attention to u. But u ain't got brain girl ! If u do have, still i hate the way u use it.

Argh...terbawa2 dari kenangan masa lalu bila sering saja dpandang enteng dengan kaum yang lawa ni. Huh....harap muka je lawa..tapi hati busuk. Wat ever lah...cukup setakat tu saja...yang lama saya jadikan sempadan. Cantik atau lawa bukan ukuran...alangkah baiknya jika seseorang itu dkurnikan kecantikan secara lahiriah dan batin.

Tentu sejuk perut saya kalau anak2 perempuan saya cantik luar dan dalam. Baik lahiriah, baik pula budi pekerti. Tapi itu semua tak datang dengan sendiri...dan saya sebagai mommy harus membina lahiriah diri yang jauh lebih baik demi menjadi ikutan anak2 saya. Anda juga begitu kan...?

Anak2 perempuan saya pastinya bertuah...beruntung. Dan saya...yang menjadi isterinya terasa lebih lagi. Babah shasha dan sophie sering memujuk saya dengan kasih dan sayang terhadap anak2 perempuan kami. Menceriakan dan menggembirakan anak2 perempuan adalah pahala. The reason why babah shasha dan sophie ni sering saja berbelanja apa saja yang menjadi permintaan anak2nya. Sophie masih terlalu kecil, jadi dah pastilah yang sering meminta itu adalah shasha. Boleh di katakan, shasha dibelikan dengan barang permainan hampir setiap hari. Saya sering saja bersungut kerana shasha hanya akan bermain utk tempoh 12jam saja...dan esoknya, barang permainan itu akan bersepah dan tak lagi dhiraukan.

Cerita babah shasha, kegembiraan anak-anak perempuannya membukakan pintu rezeki keluarga kami. Menceriakan dan menggembirakan hati isteri adalah lebih lagi. (waktu ni saya hanya senyum..no wonderlah suami saya berbeza lately..hik hik )


Alam riwayat dari Anas bin Malik z, Rasulullah n juga menyebutkan kedekatannya dengan orang tua yang memelihara anak-anak perempuan mereka dengan baik kelak pada hari kiamat:
“Barangsiapa yang mencukupi kebutuhan dan mendidik dua anak perempuan hingga mereka dewasa, maka dia akan datang pada hari kiamat nanti dalam keadaan aku dan dia (seperti ini),” dan beliau mengumpulkan jari jemarinya. (HR. Muslim no. 2631)


Al-Imam An-Nawawi t menjelaskan, hadits-hadits ini menunjukkan keutamaan seseorang yang berbuat baik kepada anak-anak perempuannya, memberikan nafkah, dan bersabar terhadap mereka dan dalam segala urusannya. (Syarh Shahih Muslim, 16/178)


Seorang shahabat, ‘Uqbah bin ‘Amir z pernah mendengar Rasulullah n bersabda:
“Barangsiapa yang memiliki tiga orang anak perempuan, lalu dia bersabar atas mereka, memberi mereka makan, minum, dan pakaian dari hartanya, maka mereka menjadi penghalang baginya dari api neraka kelak pada hari kiamat.” (Dikatakan oleh Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahih Al-Adabil Mufrad no. 56: “Shahih”)


Tidak hanya itu saja, dalam berbagai riwayat Rasulullah n juga menggarisbawahi hal ini. Jabir bin Abdillah t mengatakan, Rasulullah n pernah bersabda:
“Barangsiapa yang memiliki tiga orang anak perempuan yang dia jaga, dia cukupi dan dia beri mereka kasih sayang, maka pasti baginya surga.” Seseorang pun bertanya, “Dua juga, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Dan dua juga.” (Dikatakan oleh Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahih Al-Adabil Mufrad no. 58: “Hasan”)





0 comments :