Oct 10, 2012

Bukan rahsia

Pagi ni bangun awal menyiapkan nasi goreng...dalam ngntok menyiang kangkung. Dalam ngntok membersihkan kuali. Hadui....hati saya berbisik malas tapi mengenangkan nasi yang saya dah masak 5 put malam tadi, saya gagahkan diri juga. (5 put, giler ape.....? )

Memang gila pun..saya tak tau ape yang saya pk malam tadi. Seronok je nak masak nasi banyak2 tapi yang makan hanya saya dan en.suami. Pagi ni tengok nasi tu masih membuak memenuhi periuk, baru rasa nyesal. Syukurlah..saya xde morning sickness. Masih mampu meneruskan rutin memasak, mengemas dan memenuhi permintaan anak2 seperti biasa. Harap2 saya ok dan gagah hingga bulan-bulan seterusnya.

Dalam perjalanan ke opis pagi tadi, saya terlihat satu sticker parti politik di kereta seorang lelaki. Layak saya panggil atok - dengan kopiah putih, singlet pagoda dan janggut putih. Sungguh memenuhi kriteria parti politik yang satu tuh. Sebelahnya, saya assume isterinya ..hanya memandang keluar tingkap. Bosan dengan trafik kot. Tiba2 ringan pula mulut saya nak bertanya en.suami "BN ke UMNO ke takde sticker ker..? " En. suami saya ketawa.....beberapa saat dia hanya diam..saya tau dia cuba mencari jawapan....dan akhinya !. "entah laa, xde orang bagi kot...ke takde org print sticker BN ngn UMNO"

Hak hak hak..ketawa kami berderai dalam kereta pagi tu.  Tak bukak radio pun..cukup hanya ketawa kami memeriahkan suasana. Adik sophie memandang pelik.......sure dalam kepala otak dia tertanya-tanya...dan sekilas itu saya jawab " babah adik banyak cakap ari ni sebab makan panadol" hik hik...

Fahaman politik saya....? RAHSIA. Entahlah, mungkin ada yang seia sekata dengan saya. Yang tak ambil peduli tentang politik negara. En. suami saya selalu komen, dia benci dengan politik sekarang. Kotor! How dirty it is...i never know and never want to know. Yang penting buat saya, cukuplah saja dengan saya hidup dalam negara yang aman damai. Tanpa diskriminasi wanita dalam hak dan peluang utk bekerja. Cukuplah saja dengan suasana yang tenteram tanpa peluru dan bom mortar di mana-mana. Cukup sahaja dengan pegangan agama Islam saya tanpa membezakan puak mana-mana.

Pagi ni asben saya pening kepala.....makan panadol dulu tanpa sarapan sebab dah tengok iklan dia kata boleh makan je even x sarapan. Ye laa..betul laa tuh...Ape saja boleh mempengaruhi lelebih lagi kalau iklan. Yang terpampang dalam akhbar - kalau gossip kompom BENAR. Kalau politik kerajaan - TIPU. Kalau politik pembangkang - DRAMA je. Hadui.....saya dah lama tak membelek akhbar, baca bila ada depan mata je. Jika tiada, saya tak mencari. Saya tonton buletin utama - sesekali saya membebel sensorang ..ye laa ye laa..... org gomen je laa rakyat Malaysia kan. Cukai tahunan saya bagi kat org gomen buat bonus. Pergh...!!!

Kalau tak keje - jadi surirumah tangga, boleh juga mengada2 minta bonus dengan suami. Tapi suami saya pun keje private sector..kompeni yang tak listed pun dalam main board. So, bonus dia ikut mood boss dia. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

So bila pilihanraya ? June next year..? Saya nak undi siapa..? Dengan keadaan Selangor sekarang ni, saya makin risau dengan peneraju skang. (eh eh tadi bukan kata tak ambil kisah pasal politik ke ? ) Huhu...tapi kalau dengan satu undi saya mampu memberi perubahan..saya nk undi yang lagi satu tu lah. Serious saya tak kisah siapa yang jadi peneraju..tapi biarlah semua merasa manfaat, terasa terbela, terasa segala nikmat yang djanjikan..tapi kalau janji tinggal janji...yang di beri percuma lepas tu nak di sekat pula. Ape kes...? Saya amik masa 2jam nak sudahkan satu basuhan kain dengan auto washing machine hokeh - wajib laa saya hangen !

So skang, satu Msia dah tau saya dok negeri mana ngn nak undi parti mane. Wakakaka..bukan rahsia lagi.


2 comments :

Jiha said...

Ain..peknen lg ye..tahniah!

Ainnlee said...

Hik hik...tu pun bukan rahsia lagi ek. Anyway, tq...