Oct 30, 2012

Sayang..apa khabar denganmu..


Dah lama tak bersiaran kan..ada banyak cter..ada banyak kisah yang tak tercerita....(sigh..) dan akhirnya saya dah lupa. Anyway, di kesempatan yang masih bersisa ni...Salam Aidiladha buat kamu yang membaca..hehehe...

Lately, rajin pula otak saya melayan mimpi yang ntahapehape. Siyesly...buat saya tak senang duduk..lebih2 lagi kalau termimpikan anak....termimpikan suami. Argh.....lepas makan lemang, rendang ayam, mihun soto mak..saya pun dah lupakan mimpi yang mengarut tu. Orang kata, mimpi itu hanya mainan tidur. Semoga Allah pelihara keselamatan suami dan anak-anak saya.

Semakin mengakhiri bulan October, saya semakin bimbang sebenarnya...bakal di tinggalkan suami saya yang akan bekerja d luar negara. Kata hati sayang yang separa kuat - "eleh, bukan nya lama....sebulan dua je....!" Hati saya yang mellow pula berkata sebaliknya..."memanglaa tak lama, tapi kalau tak biasa berenggang....mudah saja hati saya menangis hiba. Teringat masa darah masih manis bergelar pengantin baru..en. suami cuma pergi penang jer. Tapi menangis sampai bengkak2 mata...Tapi sekarang, bila dah ada anak 2, saya pk kan saya yang terlalu mudah hiba tu.."ish mengada2 jer...."

Tapi tahu tak....hiba, sedih itu lah yang mengikat rasa cinta. Bila en suami takde depan mata..baru saya rasa rindu. Huuuuuuuuuuu.....Hari-hari kami berjumpa...saya cter masalah kerja saya, dia pun cter masalah kerja dia. Boss nya..staff nya...saya dengan nombor-nombor prepaid saya. Dan selebihnya kami berkongsi cerita shasha dan sophie...takpun cerita anak2 buah kami yang jauh di mata, tapi dekat di hati. Masa kami bersama dari jam 8-9pm depan tv tengok buletin utama - lepas tu kami sama2 membebel tentang isu semasa. Tetiba je nak cter pasal subsidi padi, nk cter subsidi minyak...nk cter pasal mampumilik itu dan ini...tetiba nk cter pasal rumah kos rendah....belanjawan sana sini. ergh....semak kepala. Terasa meluat duduk selangor...tapi tak pasti negeri mane paling seronok utk di duduki.

Berbalik kepada kisah suami isteri....kami dah melepasi the 1st amazing 5 years. Tipulah kalau saya kata, kami tak pernah bermasam muka..tak pernah bercakaran..tak pernah merajuk dan terasa hati. The most painful things pun dah rasa..so saya dah tak heran dengan masalah yang mendatang. Yang penting, masing2 perlu pandai menjaga diri....hati dan perasaan. We're adult but still growing up in our marriage life. Rajuk itu indah bila ada yang memujuk...tapi kita terpaksa menahan rasa hati kalau sang suami bukan pemujuk bijaksana. Yang dia tau..hanya melenting.  Kita diam tanda merajuk, tak nak menjawab soklan tanda protes menjadi kemarahan padanya. Tapi kalau dia..boleh saja kita mencari moment yang sesuai utk mendekatkan diri dan bertanya......tak susah pun, bertanya dengan rasa kasih...kan itu lebih afdhal.

Saya sering saja mencuri minum minuman suami saya....nampak tak sopan kan. Tapi akal saya mencari rahsia di sebaliknya..semoga en suami kekal menyayangi saya. Pernah suami saya menjawab..kalau saya habiskan terus air minumannya pun takpe.....dia tetap sayangkan saya. Hahaha...hati saya berbunga....sebak pun ada.

Jiwa saya tersangatlah mudah tersentuh. Kami berasingan ke tempat kerja...si dia menaiki motor dan saya memandu kereta bersama anak-anak. Saya nampak dia melepasi kereta saya...mendahului jauh...dan dia menoleh seketika sambil melambai. Saya tau dia tak nampak saya...tapi dia cuma lakukan tanpa ragu-ragu. Saya menangis hiba....mengada-ngada kan. Entahlah..semakin tua..semakin asyik melayan perasaan.

Menjadi kuat adalah perkara yang menjerihkan dalam hidup..bilamana diri kita tak bersedia sepenuhnya. Membayangkan keadan orang lain yang hidup bersendirian kerana kehilangan suami buat saya menghargai moment saya bersama cinta hati saya. Hargai selagi ianya masih bersama...selagi kita punya masa.

Masa dulu..dia selalu kata...kalau matahari dan bulan pun boleh jadi taruhan..akan di persembahkan buat saya. Tapi saya tak perlu itu sumer sayang. Kamu yang sedikit buncit dan pipi tembam pun tetap mengikat saya mencintai kamu terus hingga hujung nyawa. Hahahaha......


0 comments :